Ger Bonninga

Ger Bonninga maakt wiskundige modellen visueel.

Ik ben Ger Bonninga en ik ben al 15 gepensioneerd. Ik heb werkzaamheden gehad in de automatisering, van technicus tot programmeur tot programma maker en ook projectleider. Gedurende die tijd heb ik altijd met hout willen werken. Houtbewerken is altijd mijn grote hobby geweest, ik heb heel veel houten speelgoed gemaakt en houten objecten gemaakt voor kinderen, kleinkinderen en familie. Ik heb een tweede hobby en dat is wiskunde, ik ben geen wiskundige maar ik houd er wel van wiskunde en dan op een speciale manier. Ik probeer namelijk wiskunde te visualiseren. Wiskunde is altijd formules die meestal niemand wat zeggen, alleen wiskundigen zien er iets in. Een normale leek die ziet dat helemaal niet. Wat ik nu zo aardig vind is dat je dat soort onderwerpen kan visualiseren zodat je zegt “hé wat leuk”! Daar gaat het mij om. Wat ik wil is, als je bijvoorbeeld kijkt naar priemgetallen, dat je de schoonheid van priemgetallen kan visualiseren. De schoonheid van priemgetallen is dat ze niet vlak bij elkaar liggen, priemgetallen liggen uit elkaar, niet op een vaste afstand, maar iedere keer wat anders. Hoe ziet het dan uit? Wat moet ik daarbij voorstellen? Dat is nu wat ik probeer te visualiseren.

Ik laat je hier een getallen lijn zien met priemgetallen. Wat doe ik ermee? Ik laat het gewoon ronddraaien, in een spiraal naar buiten. Je ziet priemgetallen die niet naast elkaar liggen, bijvoorbeeld de 11 en de 13, die staven krijgen een dikkere vorm en getallen die alleen zijn die krijgen een dunnere vorm.

Ik wil eigenlijk een beeld overal van hebben. Ik ben een beelden denker, ik zie dingen in mijn hoofd en die wil ik dan maken. Als ik iets zie dan vertaal ik dat naar beeld toe en dat wil ik dan produceren. Op een andere kunstwerk (?) ook op basis van centraliseren en spiraliseren, gaat deze niet vanuit het centrum maar vanuit alle vier de hoeken naar het midden gegaan. Ze ontmoeten elkaar in het centrum. Hier hangt ook Phi (φ), dat is de Gulden Snede. De Gulden Snede is 1,6180338 enz. Die heb ik ook gevisualiseerd door gewoon te zeggen als er een cijfer 1 is dan maak ik een rondje, als er een cijfer 8 is maak ik acht rondjes. Je kan net zo lang doorgaan als je zelf wil en kan je zelf bepalen hoe groot jouw schilderij wordt.

Het leuke van dit alles is dat ik een schilderij heb gemaakt op basis van priemgetallen, maar je kan het ook omdraaien, je kunt zeggen Ik heb hier een vlak en ik heb hier blokjes, hoe ga ik de blokjes over het vlak verdelen maar ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen. Het verdubbelen van de kubus bijvoorbeeld is een probleem in de wiskunde, je kunt het niet oplossen. Het probleem is kan je een kubus construeren die twee keer zo groot is als een andere kubus qua volume? Dat kan helemaal niet. Maar hoe ziet het er nou uit? Dat is nu juist wat ik visualiseer. Als je dan kijkt naar wat er uitkomt dan zeg je “Goh wat leuk!” Ik heb hier zo’n kubus gemaakt. Dat is nu juist het leuke, als je nu kijkt naar wat ik maak ten opzichte van wat er allemaal in de kunstwereld is, is dit vrij uniek denk ik. Dat zou je een andere naam kunnen geven, je zou iets kunnen verzinnen in de richting van “mathematisme”. Dat is een niet-bestaand woord dus kan je altijd wat invulling aan geven als zijnde “kunst geboren uit wiskunde”. Ik heb dingen in vierkantjes gemaakt terwijl het in rondjes uitgevoerd is. Ik maak een aantal rondjes en ik zet ze op een bordje, dan bepaal ik de afstand zoals ik het wil hebben en dat is het dan. (25:44)

Vrijwel alle schilderijen die ik hebben willen maken staan boven. Ik kan twee ervan laten zien, daar heb ik wat bedenkingen tegen, omdat wit op zwart er anders uitziet dan zwart op wit. Dat heeft te maken met de maten. Hoewel de maten hetzelfde zijn is het beeld vertekend, ik vind dat niet mooi en dat had ik niet verwacht. Er is iemand die had hem genomen en die zei “nou nee, die past niet er niet in”. Dan vraag ik heb je enige idee van waar je naar kijkt, weet je wie Pythagoras is en de stelling van Pythagoras, de 3, 4, 5- steken? De steken van Pythagoras, ze worden dan steeds kleiner. Ik wil ook in de richting van Joost Baljeau, echt driedimensionaal werken. Misschien zijn er nog meer leuke ontwerpen te doen en wil ik die maken. Gewoon continu mee bezig zijn. Het kan vandaag alleen wiskunde zijn, maar je kan ook het pad verlaten en breder trekken en wat andere dingen doen. (27:00) Ger laat ook een aantal andere kunstwerken in kleur zien met vierkanten, driehoeken en cirkels die bepaalde wiskundige visualisatie voorstellen. Als je op zoek gaat naar de echte reden waarom dat zo is, dan zie je hele wiskundige ontwikkelingen en dat is echt mooi en dat heb ik dus gedaan.
Eerst was er de Gulde Snede, daarna kwamen pas de reeksen. De reeksen bleken te passen in de (Gulde Snede). Ger laat nog een kunstwerk zien en …. Doosjes die ik aan elkaar gelijmd hebt, hoe verzin je DNA bijvoorbeeld. Ik heb er niet zoveel moeite mee, ik denk erover na en ineens heb ik het. Kijk naar karton en wat kan ik er mee. Ik noem het beeld denken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *