Dingeman Coumou

Gitaar en Luit spelen is voor mij emotie en levenservaring.

PuurPodium Aflevering 6
Muzikant Gerard Bouwman bezoekt muzikant Dingeman Coumou

Muzikant Gerard Bouwman gaat op bezoek bij andere muzikanten. Hij is geïnteresseerd in de passie van andere muzikanten maar ook van andere muziekstijlen. In deze aflevering gaat hij op bezoek bij Dingeman Coumou, klassiek gitarist en luit speler. Dingeman repeteert in de Oudshoornsekerk.

(Gerard) Leuk je te ontmoeten! Ik ben, als muzikant, geïnteresseerd in medemuzikanten, wat hun passie met muziek is en hoe het zo gelopen is dat zij in hun muziek terechtgekomen zijn en wat ze allemaal doen. Wat mij nou intrigeert is dat je gitarist ben en ook luit speelt, hoe ben je “aan de gitaar geraakt”?

(Dingeman) Ik denk dat ik ooit als blokfluiter begonnen ben, zo deed men dat vroeger. Op een gegeven moment, een docent die speelde, naast blaasinstrumenten, ook gitaar en toen ben ik gitaar gaan doen. Ik merkte wel dat ik op een gegeven moment daar niet ver genoeg mee kwam en er stond ook een orgel en ook een piano in huis dus heb ik mijn ouders aangekeken en ik mocht zoveel muzieklessen nemen als mogelijk was dus heb ik piano en orgel les genomen! Ik heb die 2 trajecten altijd doorgezet en voordat ik naar een conservatorium ging moest ik een besluit nemen en toen is het toch uiteindelijk gitaar geworden. Vanuit de gitaar kom je dan al heel gauw op de luit terecht en dat vond ik dan ook mooi dus ben ik ook dat gaan doen.

(Gerard) Eigenlijk is het en meer pragmatische reden geweest misschien dat je zegt dat je aan de gitaar bent blijven hangen meer dan aan de piano omdat er gewoon meer mogelijkheden had in die tijd?

(Dingeman) Ja qua beroepsperspectief wel maar ik heb van de piano nooit afscheid genomen. Ik heb er heel veel plezier van gehad ook met het opleiden van een hele hoop professionele muzikanten hier in Alphen. Ik heb heel veel gearrangeerd voor piano en, niet in de laatste plaats, ik denk dat ik mijn gitaar arrangementen niet had kunnen maken als ik niet piano had gespeeld. Ik heb wel excessief veel lesgegeven op de muziekschool, de hele dag hetzelfde instrument, dat is ook niet zonder gevaar. In lessen waar ik bij wijze van spreken de techniek had uitgelegd, dook ik vaak achter de piano weer om te begeleiden. Juist de afwisseling tussen die 2 instrumenten die motorisch zo uiteenlopen was denk ik voor je fysieke conditie niet slecht.

(Gerard) Je hebt een gitaar in je hand, is dat een bijzondere gitaar? Is dat je enige of heb je meerdere?

(Dingeman) Ik heb meerdere gitaren maar dit is wel een schaap met 5 poten ik heb hier veel les op gegeven op de muziekschool. Ik kan er keihard op slaan, hij kan versterkt worden, ik heb hier ook eventueel een knopje om bij te regelen.

(Gerard) Dit is jouw werkpaard?

(Dingeman) Precies, het is niet een heel kwetsbaar instrument, het is gelakt. Ik heb andere instrumenten maar daar moet je heel voorzichtig mee omgaan. Ik heb een gitaar die heeft een dermate dunnen bovenblad, hij klinkt fantastisch. Het is een van Sloten, dat was een Utrechtse bouwer die maar een paar bouwde, een heel bijzonder instrument. Mijn luiten zijn van van der Geest, die leeft ook niet meer, al mijn bouwers zijn onderhand overleden.

(Gerard) Wat nu als je met een van de instrumenten een probleem hebt waar moet je dan naartoe?

(Dingeman) Er zijn gelukkig nog goede reparateurs, op een site staan bouwers, gitaarbouwers, en dan moet je echt naar vakmensen toe.

(Gerard) Het ziet inderdaad heel anders uit dan een gitaar, dit is een luit, kan je zeggen wat voor luit het is?

(Dingeman) Dit is een Renaissance luit in een vrij vergevorderde vorm want vroeger had hij een smallere hals maar op een gegeven moment wilde men bas snaren erbij hebben dan bouwde men zoiets aan.

(Gerard) Dat kan ook nog? Ik speel ook een beetje gitaar maar ik zie heel wat meer snaren op zitten dan op een gitaar.

(Dingeman) Het instrument is boventoonrijk en dat krijg je op een gitaar moeilijk voor elkaar, jij als violist doet dat automatisch natuurlijk, of na vele oefeningen. Dit is bijvoorbeeld een wijsje uit de 12e eeuwen Dorisch zoals je misschien hoort. Dit wil ik zuiver hebben, ik weet niet of je de akoestiek van de kerk hoort? Dit is als je geen bas snaar hebt, dan krijg je die erbij. Het is in D klein akkoord gestemd en je hebt veel meer bassen.

(Gerard) Prachtig, en als je nou het verschil tussen deze luit en die andere renaissance luit?

(Dingeman) De stemming is anders, deze klinkt wat dieper, je kan hier wat Rococo op spelen.

(Gerard) Ik speel ook wat in de Folkmuziek, Engels en Iers, als ik naar de klassieke componisten luister denk ik weleens hey! Dat ken ik ergens van en het is gewoon een folk tune!

(Dingeman) Heel veel van die folk tunes hebben hun oorsprong toch wel in de 16 en 17e eeuw. Ze gebruikte heel veel van die modale toonsoorten zoals mixolydisch. Mixolydische toonsoorten worden vaak ook in de popmuziek gebruikt. Ook de Frans impressionisme gaat er op terug. Er zijn natuurlijk componisten die de folk muziek als uitgangspunt hebben, in Spanje bijvoorbeeld gebeurde dat veel.

(Gerard) Wij zijn allebei wat ouder aan het worden en merken dat het goed gaat zolang je het onderhoud, dan blijf je het kunnen doen. Zodra je gaat verslappen dan zakt het weg en wordt het moeilijker om het niveau te handhaven.

(Dingeman) Ik ben heel blij dat in ieder geval dat mijn geheugen, qua noten alles kan onthouden. De artrose rukt op dus daar moet ik erg veel aan doen om mijn vingers beweegbaar te houden, dat hoort bij het ouder worden. Je gaat veel intenser spelen denk ik, ik heb wel het idee dat de reacties van mensen op mijn spel intenser worden dus daar gebeurt wat.

(Gerard) Wat is dat “wat” denk jij?

(Dingeman) Ik denk dat het emotie is, levenservaring, dingen die je meegemaakt hebt.

(Gerard) Muziek blijft een gevoelskwestie.

(Dingeman) Het is eigenlijk heel ambivalent. Om muziek te leren maken moet je alles uit de kast halen en best wel heel abstract kunnen denken dus een combinatie met wiskunde noem ik maar even maar het resultaat is dat je de taal van de emotie spreekt en dat is het resultaat. Zeker als je instrumentaal speelt dan heb je nog geen woorden dus het mooie van muziek is dat je emoties vertolkt zonder concrete inhoud. Zodra de tekst bij te pas komt, waar natuurlijk niets mis mee is, ga je als het ware al een inhoud met concrete denkbeelden of gezichtspunten invullen. Dat blijft met muziek natuurlijk totaal onzichtbaar terwijl natuurlijk iedereen zijn eigen leven heeft geleefd en zijn eigen emoties daar inlegt. Het mooie is dat je emoties kunt vertolken.


Geverifieerd door MonsterInsights